La Trobada comptarà primerament amb l’acte d’entrega dels Premis SAMBORI 2025 de les comarques de la Canal i la Costera

La Trobada d’escoles en valencià de la Costera tindrà lloc el pròxim 17 de maig a Xàtiva. Cada any la festa del valencià té lloc en una població de la comarca. L’any passat va ser a Novetlè. L’última ocasió que la ciutat de Xàtiva va acollir aquesta celebració va ser en 2015.
Des d’octubre una coordinadora integrada per representants de tots els centres escolars de Xàtiva ve reunint-se per tal d’organitzar tot el dispositiu relacionat amb l’organització de la Trobada i dels Premis SAMBORI. Participen tots els col·legis públics d’Infantil i Primària, el Col·legi d’Educació Especial Pla de la Mesquita, instituts de Secundària i, en aquesta ocasió, s’incorpora també l’Escola Oficial d’Idiomes.
Aquesta Coordinadora de la Trobada XÀTIVA 2025 està treballant conjuntament amb la Regidoria d’educació, que s’ha implicat de ple en la planificació de tot el necessari perquè Xàtiva albergue la que s’espera com una de les trobades més participatives i amb més assistència de públic dels últims anys.
Han confirmat la seua participació 36 centres escolars de tota la comarca, alguns d’ells representats també per les AFA respectives, més de 15 associacions juvenils i culturals de Xàtiva i la Comarca, a més d’un gran nombre de llibreries i editorials que tradicionalment s’impliquen en les trobades.
La Trobada comptarà primerament amb l’acte d’entrega dels Premis SAMBORI 2025 de les comarques de la Canal i la Costera, que tindrà lloc al Gran Teatre de Xàtiva el pròxim 9 de maig. Tot seguit, el dissabte, 17 de maig, tindrà lloc la tradicional Trobada en la qual cada centre escolar organitzarà diferents tallers lúdics i didàctics per als xiquets i joves. L’organització espera una alta participació, també motivada per les mobilitzacions dels últims mesos en defensa del valencià en el marc de la campanya de la tria de la llengua base que s’ha dut a terme des de la Conselleria d’Educació, en la qual tots els centres de la comarca es van pronunciar clarament favorables a l’impuls del valencià.
La Trobada comptarà amb diverses actuacions al llarg del matí que duran a terme entitats locals com la Música Vella i la Música Nova, la Colla la Socarrà, la Muixeranga de Xàtiva, l’escola de Danses, Socarrel o Rytmus, entre altres. Comptarà com a plat fort de les actuacions amb l’espectacle de carrer “Ludinautes” de la companyia “Scurasplats” i amb un fi de festa amb la Xaranga el Comboi de Xàtiva.
L’organització espera que la Trobada d’enguany siga una gran festa pel Valencià que pose en valor el treball que s’està fent des dels centres escolars per fer del valencià un signe d’identitat i un valor d’apertura i acollida.
