Al text de la moció es proposa que es realitzen també els tràmits administratius escaients per millorar el servei

El diputat de La Vall Ens Uneix, Joan Sanchis, defensarà al Ple de la Diputació de València hui dimarts la moció presentada el passat mes de juny on reclamava que el tren Xàtiva-Ontinyent-Alcoi “siga gratuït fins que la línia siga digna”. Des de La Vall ens Uneix es considera positiu que el Govern d’Espanya haja anunciat la gratuïtat fins a desembre per als usuaris amb un abonament en rodalies o mitja distància, “però no és suficient. La línia Xàtiva-Ontinyent-Alcoi no és digna. És un servei deficient econòmicament, que rep queixes diàries de desenes de passatges i on, clarament, l’administració ha fallat a la ciutadania, cosa per la qual cal demanar disculpes”.

Al text de la moció es proposa que es realitzen també els tràmits administratius escaients per millorar el servei, augmentar les freqüències i prevenir impuntualitats i cancel·lacions.

Cal recordar que l’anunci fet pel Govern d’Espanya durant el debat de l’Estat de la Nació es justificava per l’elevada inflació a la Comunitat Valenciana, una premissa que la moció de la Vall ens Uneix ja contemplava en considerar que “la inflació a la Comunitat Valenciana és del 8,7%, perjudicant les persones que fan ús del tren. El tren és un mitjà que a més a més vertebra el territori, que està patint un procés de despoblació de les poblacions més menudes a les ciutats grans”. Així, la moció incideix que fer gratuït completament el servei “suposaria fer-lo molt rendible a escala social, especialment per a la població més vulnerable: En utilitzar-lo molta gent, passaria a ser rendible”.

Un bon exemple d’aquest extrem, tal com exposa el diputat, és el bon funcionament que ha tingut l’aplicació de la gratuïtat al transport públic en el cas de l’autobús urbà d’Ontinyent, que ha quadruplicat el seu ús des que es va fer gratuït de forma universal i durant tot l’any. Sanchis també al·ludia a la bona acollia a la mesura de la gratuïtat el primer diumenge de mes al tramvia i metro de València, entre altres exemples. Igualment, explicava que és una mesura que permetria reduir la petjada ecològica i les emissions de CO₂.