L’Ajuntament mostra el seu estupor per l’anunci de la mesura i anuncia accions per aturar el projecte

L’Ajuntament de Xàtiva ha anunciat que presentarà al·legacions per tal d’evitar que la Conselleria de Medi Ambient alce un total de 765 metres lineals de murs de formigó de 4 metres d’alçada en distints punts dels accessos principals a Xàtiva, com a mesures de suposada protecció acústica. La notícia ha ocasionat un profund estupor i gran preocupació entre els representants municipals, els quals es mostren disposats a esgotar totes les vies possibles per tal d’aturar aquesta agressió urbanística irreversible i sense precedents, que alterarà irreparablement el paisatge urbà de Xàtiva reconegut com a conjunt històric artístic i una de les 7 meravelles valencianes.
Un d’aquests murs tindrà 4 metres d’alçada i 133 metres de longitud i bloquejarà l’accés a l’edifici del British College de Xàtiva, en la CV-645, un edifici que es troba retranquejat al voltant de 20 metres des de la carretera. Precisament, a prop de aquesta parcel·la, l’Ajuntament està construint el nou col·legi Pla de la Mesquita, l’obra del qual contempla l’execució d’una ampla
zona d’arborat com a pantalla acústica natural, una solució molt menys agressiva i molt més respectuosa amb el Medi Ambient que la plantejada per la Generalitat.
No és l’únic mur de formigó que la conselleria preveu alçar als accessos a la ciutat. Encara n’hi hauria un de major longitud, fins a 200 metres i 4 metres d’alçada, que es pretén construir en l’accés principal a la ciutat, per tal de protegir acústicament l’edifici del centre assistencial d’UMIVALE a Xàtiva, edifici que dista més de 150 metres respecte de la CV-58. En aquest cas, es tracta d’una clínica d’assistència ambulatòria d’una mútua d’accidents de treball, on no hi ha ingressos de pacients. Es tracta, a més, d’un espai llogat i, per tant, podria donar-se la hipòtesi d’un futur trasllat de les instal·lacions. Només de les instal·lacions, perquè el mur es quedaria.
A aquesta circumstància, cal sumar tota la franja de comerços que volteja l’ambulatori de la mútua, empreses que veurien afectada la seua activitat seriosament per l’ocultació provocada per l’impacte visual d’un mur de quatre metres d’alt. Per si tot açò fora poc, cal afegir que l’ajuntament preveu construir un vial d’accés de vianants a eixes zones comercials, la seguretat del qual es veuria compromesa per un mur de formigó excessiu.
Els plans de la conselleria es completen amb tres nous murs de 3 metres d’alçada en distints punts de la ronda nord de Xàtiva per a, suposadament, protegir del soroll del trànsit a l’IES Simarro. Només cal observar la distància existent entre aquest edifici educatiu i la CV-645, ja que entremig se situa la via del tren. Aquests murs limitarien les possibilitats de desenvolupament urbanístic de la zona que contempla el PGOU, ocasionant pèrdues econòmiques als propietaris dels solars, a més de generar un impacte visual irreversible en una zona actualment desocupada i que no presenta problemes de saturació acústica. L’alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà, ha criticat durament la mesura. L’escoltem:
La construcció d’aquests murs ha estat planejada per la Direcció General d’Infraestructures i Projectes Urbans de la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori. Els murs es troben en fase d’al·legació abans de la seua aprovació definitiva. L’Ajuntament ja ha confirmat la seua intenció de presentar al·legacions al projecte i espera que particulars i altres entitats afectades se sumen a aquesta reivindicació. Es pretén concitar un ampli consens social a la ciutat en contra de la construcció d’aquests murs de formigó que frene la seua construcció per part de la Generalitat Valenciana.
Per la seua banda, Xàtiva Unida, ha mostrat també el seu rebuig a l’emmurallament dels accessos a Xàtiva i planteja solucions més verdes i amables amb la ciutat.
Segons ha manifestat aquesta formació política, no s’ha tingut en compte que l’ús del formigó com a aïllant acústic augmentarà l’efecte illa de calor en una de les ciutats ja de per si més caloroses del País Valencià. Escoltem a la tinent d’alcalde, Amor Amorós:
Segons Xàtiva Unida, actualment, existeixen altres alternatives com el reasfaltatge fonoabsorbent, que minimitza el so del trànsit rodat, la utilització de materials més amables o les pantalles vegetals que disminueixen aquest impacte. També cal impulsar mesures com els radars pedagògics, els passos elevats o el control amb càmeres. Inclús seria hora d’apostar definitivament per fer la nova derivació de trànsit cap a l’hospital Lluís Alcanyís, que evitaria l’entrada de trànsit en la zona.