La planta solar està projectada en sòl afectat pels incendis del 1993 i 1994 que no és pot reclassificar segons la Llei Forestal

600 al·legacions des d’Aielo de Malferit i vora 200 des de Montesa, quasi 800 en total. Aquest és el balanç obtingut en la resposta del veïnat i del teixit associatiu de les localitats després que aquest dimecres finalitzara el període d’exposició pública en la Conselleria d’Economia Sostenible d’un dels fragments d’un macro-projecte de plantes solars fotovoltaiques i línies d’alta tensió.

Aquest projecte está promogut per “Premier Group” sobre la Costera i els pobles veïns i que ara tramita, en exclusiva, la pròpia Conselleria al tractar-se d’un PSFV de menys de 50MW, 49,9MW concretament. És l’anomenat PSFV Montesa III, ubicat en Aielo de Malferit i la seua infraestructura d’evacuació a la Subestació de Montesa.

Els col·lectius mobilitzats en un comunicat han manifestat la seua «indignació» davant d’un projecte que viuen com una agressió als seus territoris i espais vitals.

Premier projecta la construcció del PSFV en el Paratge de Cairent d’Aielo de Malferit, un espai amb valor patrimonial cultural i natural, amb un arbre singular, el Pi de Cairent, protegit al Pla Municipal. El paratge compta amb un Pla Especial de Protecció aprovat per la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat i que amb la construcció de la planta «suposaria la transformació total del paratge i el seu entorn així com del seu paisatge que quedaria assolat», afirmen els col·lectius.

Però a més afegeixen que la planta solar està projectada en sòl afectat pels incendis del 1993 i 1994 que no és pot reclassificar segons la Llei Forestal. També en sòl No Urbanitzable Protegit amb un risc d’erosió potencial molt alt, un sòl amb alta afecció a la recàrrega d’aqüífers i d’alta permeabilitat en un àrea estratègica dins de les àrees crítiques front al canvi climàtic i amb afecció a monuments naturals de la Infraestructura Verda Municipal i jaciments arqueològics. En definitiva que vulnera diversos articles del Decret de 7 d’agost del Consell.

En quant a la línia d’evacuació es pretén connectar a una nova subestació que es construiria al costat de la ja existent en Montesa, de Red Eléctrica Española, mitjançant un Seccionament que pertany a un altre fragment del macro-projecte de Premier, la primera part del projecte d’Almansa a Montesa. 

No obstant alerten que «no està aprovat ni té garanties d’aprovació» recordant que el passat més de maig també va rebre el rebuig social, per les més de 3.000 al·legacions presentades per afectats, particulars, associacions, entitats i partits polítics dels municipis afectats, de la comarca i de la autonomia valenciana així com l’oposició dels 4 ajuntaments afectats per la infraestructura d’evacuació al seu traçat per la Font de la Figuera, Moixent, Vallada i Montesa, i amb l’informe negatiu, No Compatible, de la pròpia Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.

Fruit d’aquesta mobilització social Premier retirà momentàniament el projecte i va anunciar la reubicació d’un dels tres PSFV projectats en la Solana de Montesa, darrere del Castell. «Però aquesta nova ubicació del PSFV Montesa III empitjora l’afecció al Municipi de Montesa ja que genera una nova línia d’alta tensió, esta vegada des del sud, que tindria un gran impacte al traçar-se travessant transversalment tota la Serra Grossa, a la vora del Paratge Natural Municipal del Barranc de la Fos, passant per zones protegides.

Afirmen que d’executar-se el projecte es causaría un impacte molt greu sobre el paisatge i el turisme que en els darrers anys s’ha impulsat des d’un municipi declarat d’interés turístic.

Destaquen també que la tramitació per separat de PSFVs «és irregular» perquè formen part del mateix project, atés que conjuntament suposen una potència superior a 50 MW i per tant s’haurien de tramitar davant una altra autoritat com és la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri per a la Transició Ecològica.Incideixen els col·lectius en que el model que representen aquests projectes, «està dissenyat pel transport a les zones urbanes i inclús transfrontereres i a penes deixa beneficis en el nostre territori». Per tot això insten a la Conselleria d’Economia a que informe desfavorablement a la declaració d’impacte ambiental i desestime les sol·licituds d’autorització.