L’equip de govern de Xàtiva contesta: El PP de Mazón i Sanchis ha deixat fora el 92% dels municipis sol·licitants i ha retallat les ajudes un 25%

El Partit Popular de Xàtiva, ha denunciat que l’equip de govern encapçalat per Roger Cerdà, ha deixat passar l’oportunitat d’optar a les subvencions autonòmiques per a la conservació de béns immobles del patrimoni cultural. El PP parla de la resolució de 26 de novembre de 2024, per la qual es concedeixen subvencions per a actuacions de conservació i protecció dels béns immobles del patrimoni cultural de la Comunitat Valenciana amb caràcter pluriennal durant els exercicis 2024-2025.
Mentre localitats com València ha obtingut per a diversos projectes més d’1 milió d’euros, o Aielo de Malferit ha aconseguit 118.473 € per a la Restauració de la xemeneia de l’antiga fàbrica d’alcohol, Xàtiva ni tan sols va presentar la sol·licitud, la qual cosa, a criteri dels populars, mostra que aquest equip de govern oblida el seu llegat històric. Escoltem a Marcos Sanchis:
Segons el PP, amb 13 béns inclosos en la Llista Vermella del Patrimoni, Xàtiva és la segona ciutat de la Comunitat Valenciana amb més patrimoni cultural i històric en risc i, mentrestant, la falta de planificació del govern municipal continua privant a Xàtiva dels recursos necessaris per a protegir béns com els Banys àrabs del Raval de Xàtiva, el refectori i claustre de l’antic convent de Sant Domènec, l’antiga estació del ferrocarril Xàtiva-Alcoi o l’ermita de Sant Antoni.
El Partit Popular ha exigit al govern municipal un pla d’acció urgent que incloga la presentació de projectes per a futures convocatòries i la priorització de la conservació dels béns històrics de la Llista Vermella.
L’equip de govern de Xàtiva contesta: El PP de Mazón i Sanchis ha deixat fora el 92% dels municipis sol·licitants i ha retallat les ajudes un 25%
Segons l’equip de govern de Xàtiva, en resposta a les acusacions del PP de Xàtiva, afirmar que l’Ajuntament de Xàtiva ha perdut una nova subvenció dedicada a la conservació del patrimoni és completament fals. El PP de Xàtiva, qui continua abonat a l’estratègia de les fake news, falta de nou a la veritat, atés que Xàtiva no ha perdut cap ajuda de patrimoni de la Generalitat Valenciana.
En canvi, afirmen, el que sí que és cert, és la reducció d’aquest tipus d’ajudes per part del PP, de forma dràstica. El PP de Mazón i Sanchis ha reduït un 25% el pressupost d’aquestes ajudes respecte a les pressupostades pel govern del Botànic en 2023. Resulta paradoxal, afegeixen, que el PP traga pit de les ajudes al patrimoni de la Generalitat quan de fet, per a tot un any, el PP de Mazón i Sanchis dedica menys de 3 milions d’euros per a restauració del patrimoni de tota la Comunitat Valenciana. De més de 300 sol·licituds, només se n’ha concedit 26. És a dir, quasi el 92% dels municipis que sol·licitaren la subvenció han quedat exclosos de les ajudes. Només en el cas de les nostres comarques, són més de 30 els municipis que s’han quedat sense subvencions per falta de fons.
Al marge d’aquesta reducció, també cal tindre en compte que les bases de la subvenció prioritzaven les actuacions en municipis xicotets.
Segons l’alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà, «lliçons cap. El partit que va desfer la plaça de bous i que va deixar passar l’oportunitat de comprar Santa Clara, no està legitimat per dir res sobre el patrimoni». Cerdà ha anunciat que les pròximes actuacions previstes a Xàtiva en matèria de salvaguarda del patrimoni són la darrera fase de restauració de l’ermita del Puig, l’actuació de consolidació de l’antiga estació de tren i el projecte definitiu de restauració de Santa Clara.