El Corpus aspira a ser Bé d’Interès Cultural i la Setmana Santa es projecta com a Festa d’Interès Turístic Autonòmic

El plenari municipal de Xàtiva va aprovar ahir per unanimitat el suport a les propostes per a sol·licitar la declaració de la Festivitat del Corpus de Xàtiva com a bé d’interés cultural Immaterial i la sol·licitud de declaració de la Setmana Santa de Xàtiva com a Festa d’Interés Turístic Autonòmic.
Segons va expressar l’alcalde de Xàtiva Roger Cerdà «Cal agrair la unanimitat de tots els grups polítics en aquests punts. Ningú posa en dubte la importància d’aquestes dues festivitats, que a més a més transcendeixen al nostre temps i en la majoria dels casos s’han mantingut gràcies a la societat civil de la nostra ciutat». L’escoltem:
Pel que fa a la declaració del Corpus com a bé d’interès cultural, la regidora del PSPV-PSOE, Maria Beltran, va defensar que «el Corpus de Xàtiva data del segle XIV i la nostra ciutat sempre ha tractat de mantenir la tradició. Fa uns anys es va inaugurar el Museu del Corpus, s’han recuperat figures com ara les de la Turca i el Negre, i aquest any s’ha recuperat la mostra dels gegants al carrer, en els dies previs. El Corpus de Xàtiva és un tresor per a la nostra ciutat que hem de cuidar i mantenir, i aconseguir que siga BIC li donarà la importància que mereix i suposarà un al·licient per a caminar cap a una Xàtiva més patrimonial, turística i cultural».
Per la seua part, el regidor de Xàtiva Unida, Alfred Boluda, va recordar que «en 1980 va començar la recuperació d’aquesta festivitat històrica, fruit de moltes persones que estimen les arrels i la tradició. La processó actual potser és la segona més gran d’aquest tipus, després de València, i per això cal agrair el treball de les entitats i personalitats com ara Sebastià Garrido, Raquel Langa i l’Associació del Corpus». Boluda va recordar que el Corpus de Xàtiva «comportava la vinculació amb el teixit social de la ciutat, i aquesta participació continua hui amb els col·legis de la ciutat, a través dels balls. En els darrers 40 anys molts xiquets i xiquetes han participat de la festa del Corpus, el que els ha fet estimar-la i reconéixer-la com a pròpia».
El portaveu del Partit Popular, Marcos Sanchis, va remarcar que «aquest serà un reconeixent al seu immens valor patrimonial, ja que el Corpus és un pilar fonamental per a les festes de Xàtiva. Traspassa generacions, i no hauria estat possible sense tota eixa gent que amb el pas del temps l’ha salvaguardat».
D’altra banda, pel que fa a la sol·licitud a l’Agència Valenciana de Turisme de declaració de la Setmana Santa de Xàtiva com a Festa d’Interés Turístic Autonòmic, la regidora del PSPV-PSOE Xelo Angulo va expressar que «al PSPV sempre hem recolzat la nostra cultura i tradicions, i per això aquesta declaració permetrà reconéixer la seua rellevància històrica i cultural, donar una major visibilitat i potenciar la imatge de la ciutat com a capital cultural i turística, aconseguint així un major impacte econòmic en la nostra economia i restauració».
El regidor de Xàtiva Unida Alfred Boluda va manifestar que «amb aquest nou pas, la Setmana Santa cobrarà un nou reconeixement que ha de servir per a continuar millorant-la i protegint-la», i el portaveu del PP Marcos Sanchis va recolzar també la petició assegurant que «des del PP estem compromesos amb la nostra cultura i tradicions, i aquest reconeixement suposarà una oportunitat de desenvolupament econòmic i turístic».
El plenari municipal de novembre va aprovar també, amb els vots favorables del PSPV-PSOE i Xàtiva Unida, i les abstencions del Partit Popular i VOX, la proposta d’aprovació del reglament d’organització i funcionament de les Comissions Tècniques de l’àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Xàtiva.
A més a més, es van tractar dues mocions presentades pel govern municipal: una sobre el manteniment dels programes d’ocupació, aprovades amb els vots favorables del PSPV-PSOE i Xàtiva Unida i els vots contraris de l’oposició; i altra sobre la implantació del contracte programa per a 2025-2028 recolzada amb els vots favorables de l’equip de govern i les abstencions de PP i VOX.