El punt ha eixit endavant amb els vots favorables del PSPV-PSOE i Xàtiva Unida, l’abstenció de VOX i el vot contrari del Partit Popular

El plenari municipal de Xàtiva va aprovar, amb els vots favorables de l’equip de govern, l’abstenció de VOX i el vot en contra del Partit Popular, el dictamen relatiu al projecte d’execució de les obres d’Intervenció al Real Monestir de Santa Clara per a la implantació del Centre Raimon d’Activitats Culturals (CRAC), una infraestructura que pretén convertir-se en referent cultural a nivell valencià i estatal.
En octubre de 2018 l’Ajuntament de Xàtiva va tancar l’adquisició del Monestir de Santa Clara, edifici històric del segle XIV que es trobava en estat d’abandonament des de l’any 2006, amb la intenció de la seua posada en valor i d’atorgar-li un ús públic al servei de la ciutadania. Així, es va acordar que la zona nord es destinarà als nous jutjats de Xàtiva; mentre que la part amb major valor patrimonial, es destinaria a la implantació del Centre Raimon d’Activitats Culturals (CRAC). Aquesta aprovació del projecte suposa l’apertura del procés preparatori per a la licitació de les obres, contemplant el llançament de la licitació a finals del mes de maig.
Segons va manifestar l’alcalde de Xàtiva Roger Cerdà «Pretenem seguir en la línia de continuar apostant pels productes turístics, culturals i patrimonials”. L’escoltem:
D’altra banda, el portaveu socialista Ignacio Reig va exposar que “amb el dictamen favorable de la comissió informativa de Foment, hem portat a plenari l’aprovació del projecte d’execució de les obres per a la implantació del Centre Raimon d’Activitats Culturals, que compta amb un total de 10,2 milions d’euros en tres anualitats: 2025, 2026 i 2027. Amb aquest projecte es consolida l’aposta pública de recuperació del nostre nucli antic amb un altre equipament públic en un edifici excepcional per a la nostra ciutat”.
Per la seua part, el regidor de Cultura Alfred Boluda va manifestar que “aquest és un pas més per fer realitat un projecte esperat, il·lusionant, transformador i necessari. Un projecte que vol retre homenatge a un mite de la cançó, una figura destacadíssima de la Cultura, que ha portat el nom de Xàtiva arreu del món. I el CRAC serà un referent cultural perquè va lligat també a la riquesa dels materials que allotjarà. Una extraordinària col·lecció d’art contemporani amb obres de Miró, Tàpies, Alfaro, Viladecans, Ginovart, Heras, Boix o Armengol, entre d’altres”. Boluda també es va preguntar “quina institució autonòmica es negaria a que una de les seues ciutats emblemàtiques dispose d’aquest equipament cultural? Qui es pot negar a donar viabilitat a un projecte tan important per a Xàtiva si no és que està cegat per uns prejudicis ideològics?”.
El regidor del Partit Popular Eduardo Llopis va defensar el seu vot en contra assegurant que “aquest especial interès en actuar sobre el nostre patrimoni contrasta clarament amb l’abandonament del mateix, com així ho acredita la seua manifesta deixadesa en recuperar i en posar en valor altres elements patrimonials de la ciutat com ara la plaça de Bous o l’hotel Murta”, i va insistir en què “darrere de la intenció de rehabilitació d’un monument del nostre patrimoni s’amaga un projecte balafiador i megalòman que no respon a les necessitats reals de Xàtiva”. En aquest sentit, l’alcalde Roger Cerdà va respondre el següent:
D’altra banda, el plenari municipal va aprovar per unanimitat el dictamen relatiu al contracte programa entre la Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, i l’Ajuntament de Xàtiva, per a la col·laboració i coordinació interadministrativa i financera en matèria de Serveis Socials, entre 2025 i 2028.
En aquest sentit, la regidora del PSPV-PSOE i responsable de l’àrea de Benestar Social, Xelo Angulo, va indicar que “aquest document garanteix el finançament mínim necessari, però no recull les necessitats reals i actuals de la ciutadania perquè no estan contemplats els nous serveis que demana adaptar la llei i tampoc el nou decret de tipologies que porta ajornant-se durant diversos exercicis sense posar-se en marxa perquè això comportaria un pressupost major. Malgrat tot això, aquest equip de govern, per responsabilitat i per donar continuïtat a tots els serveis que es presten a la ciutadania, anem a votar a favor”.
La portaveu de Xàtiva Unida Amor Amorós va manifestar que “entenem que la col·laboració amb la Conselleria i la coordinació és molt necessària i, malgrat que a través d’altre espai reclamarem les qüestions que creguem que són necessàries, anem a votar a favor del text que planteja la Conselleria perquè el sistema d’atenció no pot parar i la nostra ciutadania es mereix que fem l’esforç de continuar de moment en els mitjans que ens han oferit”.
Per la seua part, el portaveu del Partit Popular Marcos Sanchis va destacar “l’esforç que ha fet la Generalitat, que no es va a tancar en banda en cap moment per millorar els serveis, perquè el que pretenem tots és que es milloren els serveis als nostres veïns”.
Al plenari també es va aprovar amb els vots favorables del PSPV-PSOE i de Xàtiva Unida i l’abstenció del Partit Popular i VOX la modificació d’ordenança fiscal reguladora de l’ICIO (Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres) i els dictàmens referents a la modificació del pressupost amb suplements de crèdits i el reconeixement extrajudicial de crèdit.
A més a més, es van tractar tres mocions presentades pel PSPV-PSOE i Xàtiva Unida: per a la defensa del sistema públic de pensions Xàtiva – La Costera, per al manteniment de la delegació de competències del Pla Edificant per a les obres de l’Attilio Bruschetti i per a exigir que es finance adequadament el Contracte Programa d’Itineraris d’Inclusió Social. La primera va ser aprovada per unanimitat i les altres dos van eixir avant amb els vots favorables de l’equip de govern, l’abstenció de VOX i el vot en contra del Partit Popular.