A la campanya col·laboren associacions, gremis i entitats, així com 10 Denominacions d’Origen i Indicacions Geogràfiques Protegides

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha animat tota la ciutadania a adquirir aquest Nadal els productes típics que es produeixen de nord a sud de la Comunitat Valenciana, “per qualitat, per tradició, per compromís amb els productors i artesans d’aquesta terra i per impulsar la recuperació econòmica, ja que es contribueix així al manteniment de l’ocupació en aquests sectors”. 

El president va explicar, durant la presentació de la VII edició de la campanya “El Nadal és valencià”, que l’oferta de productes autòctons va “des del llagostí de Vinaròs, els formatges del Maestrat, l’oli d’Espadà, el cava de Requena, la mel d’Aiora, el raïm del Vinalopó, els joguets d’Ibi, el torró de Xixona i Alacant, la magrana d’Elx i les saladures d’Oriola, fins als cítrics i el caqui que es produeixen en diverses comarques valencianes, entre altres”. 

Ximo Puig va destacar que molts d’aquests productes, que estaran presents aquest Nadal en la majoria de llars, disposen de denominació d’origen valenciana que n’assegura la procedència i garanteix que la seua qualitat i les seues característiques es deuen al fet que es cultiven o es produeixen en una zona geogràfica delimitada. 

“Es tracta de productes quilòmetre zero, que simbolitzen el retrobament familiar i amb les arrels emocionals del territori i el respecte pel planeta. Després de superar una pandèmia, en plena crisi inflacionària i en procés de recuperació econòmica és important estar al costat dels nostres productors locals”, va assenyalar el president, qui va recordar que el torró, el cava, el raïm i el joguet suposen un impacte en l’economia valenciana de quasi 3.000 milions d’euros. 

Ximo Puig va felicitar també els elaboradors valencians de cava, que ja poden usar el nom de Requena en la comercialització dels seus espumosos. “Aquesta denominació d’origen Requena no només distingeix un producte, sinó també una manera de fer les coses”, ha assenyalat el president. 

La campanya “El Nadal és valencià” és una iniciativa de la Generalitat per a donar suport als sectors productius de la Comunitat Valenciana, en la qual participen també associacions i entitats relacionades amb la indústria i la tradició d’aquest territori, així com denominacions d’origen (DO) i indicacions geogràfiques protegides (IGP), com ara, DOP Raïm de Taula Embossat del Vinalopó, DOP València (vi), DOP Kaki Ribera del Xúquer, DOP Magrana Mollar d’Elx, DOP Alacant (vi), Associació d’Elaboradors de Cava de Requena, IGP Cítrics Valencians, IGP Xixona i IGP Torró d’Alacant, DOP Utiel-Requena (vi) i IGP Castelló (vi). 

En l’acte de presentació de la campanya, el president de la Generalitat va agrair la seua col·laboració a totes aquestes entitats, destacant també que, enguany, la imatge de la campanya ha sigut dissenyada pel dibuixant valencià Antonio Ortiz Fuster, Ortifus. 

L’acte, que va tenir lloc al pati gòtic del Palau de la Generalitat, va comptar amb la participació de la directora general de Promoció Institucional, Fernanda Escribano; l’escriptor i periodista Màxim Huerta, com a ambaixador del Nadal valencià, i Ortifus, entre altres assistents. 

Fernanda Escribano va explicar que per al disseny de la campanya s’ha recorregut a un dels humoristes gràfics “més reconeguts del país”, amb 42 anys de trajectòria en els quals ha dissenyat més de 40.000 il·lustracions. “En la campanya, l’univers d’Ortifus, amb els seus icònics personatges amb nassos prominents i ulls sortint, envaeix una celebració nadalenca repleta de productes autòctons”, va apuntar. 

Per la seua banda, l’espot, elaborat sobre la base dels dibuixos d’Ortifus, l’ha creat i produït l’empresa valenciana TV On Producciones, que, amb 20 anys d’experiència, va ser nominada en l’última edició dels Premis Goya per la seua producció d’animació Proceso de selección. 

La directora general va assegurar que “El Nadal és valencià” “és molt més que una campanya”, ja que reflecteix l’aposta de la Generalitat per donar suport als productes i la producció de la Comunitat Valenciana, “que es caracteritza per la seua qualitat i singularitat”, va afirmar Escribano. 

Després de la presentació de la campanya, es va procedir a l’encesa de les llums de Nadal del Palau, i el cor polifònic de la societat musical de Castellar- l’Oliveral va oferir una actuació. 

L’acte va servir també per a donar a conéixer les activitats amb les quals la Generalitat pretén acostar el Nadal als valencians i valencianes, que tindran lloc en espais diferents de les tres províncies, entre les quals destaquen concerts a càrrec de grups musicals, corals i conservatoris; teatres de marionetes; jocs tradicionals, o contacontes. 

Entre altres, s’oferiran concerts a càrrec del Conservatori Professional de Música de València, la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana (FSMCV) i diverses corals organitzades per la Federació de Cors de la Comunitat Valenciana (Fecocova). 

A Oriola, a més, actuarà el cor de l’Associació Cultural Amics de la Música d’Oriola i a Castelló, la Coral Vicent Ripollés. També es realitzaran, a les tres províncies, concerts a càrrec del grup Melòmans i actuarà la companyia de teatre i marionetes Gori Gori. 

Un altre dels espectacles programats és el de narració oral i música en directe de Xano-Xano, els jocs tradicionals Jugafusta i l’espectacle de música familiar Petits nadals. 

Així mateix, les portes del Palau de la Generalitat estaran obertes per al gaudi de la ciutadania fins al 5 de gener de 2023, a excepció dels dies 24 i 25 de desembre i l’1 de gener. La programació completa es pot consultar al web de la GVA.