La mostra, amb una cinquantena d’obres, commemora el centenari del patronatge canònic de la Mare de Déu de la Seu

Ahir dijous es va inaugurar al museu de Belles Arts – Casa de l’Ensenyança l’exposició «Regina Sedis Saetabensis», la qual servirà per a commemorar el centenari del patronatge canònic de la Mare de Déu de la Seu. 

L’exposició, visitable fins al 14 de gener de 2024, compta amb obres d’art referents a la patrona dels xativins i les xativines, posant de manifest la importància que va tindre la Mare de Déu de la Seu per a la ciutat, així com la seua evolució artística i difusió. En total es podran trobar una cinquantena d’obres entre les quals es troben gravats, pintures, imatges, taulelleria, medalles i objectes antics relacionats; els quals ens parlen de l’evolució d’aquesta figura a través dels ulls de l’art. 

L’origen de la imatge es troba en un context històric i artístic concret, la Xàtiva medieval, i va evolucionant des del barroc fins als nostres dies mitjançant artistes que han anat realitzant les seues aportacions formals a la iconografia de la Mare de Déu. És el cas d’escultors i tallistes barrocs com el xativí Antoni Tomàs o l’acadèmic i escultor de cambra de Carles IV, José Esteve Bonet; fins a arribar a l’escultura de postguerra d’Enrique Galarza Moreno o el virtuosisme de Mariano Benlliure Gil, pintors com Basilio Yago al segle XVII o José Amorós i el seu prolífic taller a la Xàtiva del segle XVIII. 

En 1923 el Papa Pius XI va proclamar la Mare de Déu de la Seu com a patrona de la ciutat, i eixe mateix any es va compondre el seu himne, obra del mestre José Ramírez Cameno amb lletra del canonge Hinojosa. A més a més, aquest any també se celebra el 50 aniversari de la coronació canònica de l’actual imatge titular, portada a terme a l’Albereda per l’arquebisbe de València José Ma García Lahiguera.