Amor Amorós: «la formació continua és molt important en tots els sectors però pense que en educació és imprescindible»

El Centre d’Educació Infantil Teresa Coloma de Xàtiva durant aquest curs escolar 2022/2023 ha participat en el Programa Erasmus+ dins del Consorci Minds coordinat pel CEFIRE d’Educació Infantil, un projecte cofinançat per la Unió Europea, i que ha tingut la suma d’experiències de tres mestres que han visitat escoles de Gènova, a Itàlia, Viena, a Àustria i Erfurt, a Alemanya. 

Aquest consorci té l’acreditació de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, junt amb altres dèsset centres de la Comunitat Valenciana. El CEFIRE d’Educació Infantil, impulsor d’aquest projecte, va seleccionar aquesta escola de Xàtiva donada la trajectòria de formació contínua del claustre. D’aquesta manera, tres mestres han realitzat mobilitats a altres països de la Unió Europea, en les quals s’ha combinat la modalitat de curs de formació i “Job Shadowing”. Una iniciativa que els ha permés conéixer la realitat d’altres centres educatius de referència, ampliar coneixements en intervenció educativa, intercanviar experiències i fomentar el vincle amb altres països. 

Les mobilitats realitzades durant el curs 2022/23 han sigut les següents: 

A Gènova, Itàlia, la visita pedagògica s’ha fet a dos centres d’educació infantil i a un centre rural públics. L’objectiu d’aquesta mobilitat ha estat observar distintes metodologies educatives i formes de treballar a l’aula en l’Educació Infantil, a la vegada s’han intercanviat experiències amb les mestres dels diferents col·legis que s’han visitat. A través de l’observació i interacció a les tres escoles s’ha tingut l’oportunitat d’intercanviar idees i comprovar que es comparteixen les mateixes inquietuds, il·lusions i preocupacions. 

A Viena, Àustria, la visita formativa s’ha fet a la pedagogia Emmi Pikler i la seua filosofia i a centres on s’implementa. Destaquen aspectes com l’autonomia, el rol de l’adult i l’acompanyament, el joc lliure i el moviment, el canvi de bolquers, les activitats a l’exterior i la resolució de conflictes amb l’acompanyament de l’adult. 

A Erfurt, Alemanya, la visita pedagògica ha sigut a centres amb metodologia Waldorf i Montessori. S’ha observat pedagogies centrades en l’infant i els seus ritmes d’aprenentatge on es potencia el treball manipulatiu, artístic i el moviment en un entorn on consideren l’escola com una prolongació de sa casa. 

Aquesta oportunitat ha permés crear una xarxa amb diferents mestres de diferents col·legis de la nostra comunitat i d’altres països europeus. La finalitat de les mobilitats Erasmus+ és traslladar els coneixements i vivències a la nostra realitat per tal d’enriquir el procés educatiu.