També s’han aprovat dues mocions, una per donar suport a Palestina, i l’altra per exigir a la Generalitat l’aplicació de la Llei Estatal d’Habitatge

L’Ajuntament de Xàtiva va aprovar en plenari el nou paquet d’ordenances fiscals per a l’exercici vinent amb els vots favorables del PSPV-PSOE i Xàtiva Unida, els vots en contra del Partit Popular i l’abstenció de VOX. La principal novetat d’aquestes ordenances és la nova regulació dels guals permanents, que beneficiarà més del 70% dels usuaris amb una rebaixa que pot arribar fins al 33% del rebut, gràcies a un sistema progressiu que té en compte tant la categoria del carrer com el nombre de vehicles que accedeixen a cada entrada. També es va acordar una reducció del 70% en la taxa de les parades del mercat dels divendres, que passa de 23 a 7 euros, amb l’objectiu d’impulsar l’activitat comercial.
Pel que fa a la resta de tributs, la major part de taxes i impostos municipals es mantenen congelats, com l’IAE, l’aigua, les llicències d’obra, el clavegueram, les instal·lacions esportives, l’ORA o les terrasses. L’IBI s’actualitza d’acord amb l’IPC, que situa el tipus en un 0,688%, mentre que la taxa de recollida de residus s’incrementa en 4,5 euros per repercutir l’amortització de la maquinària del servei, tal com estableix la normativa.
El portaveu del PSPV-PSOE, Nacho Reig, va explicar que “Es tracta de molts canvis formals i que la repercusió sobre els ingressos serà molt limitada, ja que l’increment de l’IBI no supera l’IPC anual que l’Ajuntament de Xàtiva també patix. Per la seua banda l’increment de la taxa del fem cobrirà exclusivament el cost de l’amortització, com marca la llei”.
Per la seua banda, la portaveu de Xàtiva Unida, Amor Amorós, va dir: “Un pressupost responsable és aquell que equilibra ingressos i despeses, i amb aquestes ordenances orientem millor els pressupostos futurs. Des de Xàtiva Unida creguem en una fiscalitat realista i progressiva i també que pagar impostos ajuda a millorar la ciutat, perquè tributar va en benefici de la millora de les condicions de vida de la ciutadania”. I va remarcar: “A més a més, treballarem perquè cap ciutadà tinga dubtes amb aquest tema, perquè ser transparents amb assumptes de diners és imprescindible”.
El portaveu del Partit Popular, Marcos Sanchis, va expresar que “Aquestes ordenances són un exemple d’aquell tipus de govern que són vostés, un govern que no para d’apujar els impostos. Augmenten els impostos, però no millora la qualitat dels serveis. Enfront de aquest model nosaltres oferim la gestió i l’eficàcia de l’administració d’allò que es té. En canvi, vostés quedaran com aquells que van a pujar els impostos i van portar la ciutat cap a la ruïna”.
Finalment, el regidor de VOX, Francisco Suárez, va dir que “subscric les paraules del regidor del Partit Popular. Crec sincerament que s’ha d’administrar allò que hi ha i no jugar amb diners que no es tenen”.
L’alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà, va aprofitar l’ocasió per a contestar als regidors del Partit Popular: “Em sembla incoherent que parlen de no gastar-se més d’allò que es recapta perquè quan vam entrar a governar nosaltres, després de molts anys de govern del Partit Popular, hi havia 23 milions de deute municipal, i es superava el 100% del pressupost municipal”. A més, va destacar: “A Xàtiva tenim un IBI més baix que ciutats com Alzira, Gandia, Canals, Cullera, Alcúdia o Ontinyent, per exemple. I del fem, tenim unes xifres de pagament inferiors a ciutats veïnes: 30 euros menys que la taxa d’Alzira o 40 euros menys que a Ontinyent.Per tant, no manipulen perquè a la nostra ciutat tenim taxes coherents i baixes perquè aquest govern aplica criteris de responsabilitat fiscal amb la seua ciutadania”.
El plenari també va aprovar dues mocions conjuntes dels grups polítics municipals Socialista i Xàtiva Unida. La primera, en suport i solidaritat al poble palestí i per a exigir la fi del genocidi en la Franja de Gaza i la resta de territoris, així com el fi de l’ocupació i els drets inalienables. També s’exigeix l’alt el foc, l’aplicació del dret internacional i el reconeixement de les fronteres del 1947. L’Ajuntament de Xàtiva tampoc col·laborarà ni participarà amb entitats, empreses o persones que participen o col·laboren del genocidi palestí de cap manera. La moció va ser aprovada amb els vots favorables del PSPV-PSOE i Xàtiva Unida, i l’abstenció del Partit Popular i VOX. Després de la votació, tota la corporació municipal va guardar un minut de silenci per les persones assassinades a Gaza a mans de l’Estat d’Israel.
Quant a la segona moció, l’Ajuntament de Xàtiva va reclamar a la Generalitat Valenciana l’aplicació immediata de la Llei Estatal d’Habitatge, amb polítiques que frenen els preus del lloguer, que declare zones tensionades, que impulse la creació d’habitatge públic, que publique les dades dels fons voltor i que garantisca el dret de l’habitatge per a totes les persones. La moció va ser aprovada amb els vots favorables del PSPV-PSOE i Xàtiva Unida, i els vots en contra del Partit Popular i VOX.